fotolia.com, #92185137 | Autor: indyedge

Praca sezonowa – jaka umowa?

Latem, kiedy uczniowie i studenci szukają źródła zarobku, a pracodawcy oferują zbiórki owoców, sprzedaż pamiątek dla turystów albo pracę przy żniwach, wiele słyszy się o oszustwach, wykorzystaniach, braku zapłaty za uczciwe zaangażowanie. Jaka umowa powinna zostać sporządzona, kiedy chcemy pracować tylko w wakacje?

Zacząć musimy od tego, że w kodeksie pracy nie znajdziemy definicji pracy sezonowej. Według litery prawa coś takiego nie istnieje. Mimo to przyjmuje się, że jest to praca, która została podjęta zależnie od pory roku, o charakterze tymczasowym i przejściowym. Sąd Najwyższy określił ją niegdyś, że jest to praca wykonywaną przez część roku, związana z konkretnym sezonem, a dokładniej z właściwą porą roku, przede wszystkim z warunkami atmosferycznymi.

Mimo że w kodeksie pracy nie znajdziemy prostej definicji pracy sezonowej, to przyjmuje się, że pracowników zatrudnionych raptem na jeden sezon, traktować należy zgodnie z tymi samymi przepisami Kodeksu pracy, które odnoszą się do każdego innego pracownika. Wobec tego uznaje się, że pracownik sezonowy jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub: powołania, wyboru, mianowania albo spółdzielczej umowy o pracę (zgodnie z art. 2 KP). Pracownik taki wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, znajduje się pod jego kierownictwem i pracuje w czasie i miejscu, które wskazane zostaje mu przez zatrudniającego. Musi osiągnąć on pełnoletność. Jeśli za to ma mniej niż 18 lat, powinien spełnić dodatkowe warunki.

Czym jest praca tymczasowa?

Skoro wiemy już, że praca sezonowa nie istnieje według prawa, warto teraz wspomnieć w kilku słowach o pracy tymczasowej. Czym jest? Tym mianem określa się pracę podjętą nie na stałe, ale na pewien okres. W tym wypadku jednak pory roku nie odgrywają znaczącej roli. Przeważnie ogłoszenia oferujące pracę tymczasową pojawiają się wtedy, gdy firma w natłoku zadań i zleceń potrzebuje osób, które pomogą w zrealizowaniu planu. Często jest tak w okresie wakacyjnym, kiedy pracownicy udają się na urlopy i ktoś musi ich zastąpić. Podobnie jest w momencie, kiedy pracownik wyjeżdża na wakacje albo przebywa na zwolnieniu lekarskim.

Co należy zaznaczyć, istnieje tylko jeden sposób na stanie się pracownikiem tymczasowym. Można zrobić to poprzez pośrednictwo agencji pracy tymczasowej. Pracownik jest wówczas zatrudniony przez agencję, a ta kieruje go do właściwego pracodawcy. Istnieją trzy sposoby zatrudnienia pracownika do pracy tymczasowej przez agencję:

•  umowa cywilna (czyli zlecenie lub o dzieło),

•  umowa na czas wykonania konkretnej pracy,

•  umowa na czas określony.

Wszystkich, którzy nie mają pewności co do poprawności prawnej swoich zasad zatrudnienia, którzy spotkali się z problemami z wypłatą należnych pensji i tym podobnymi kłopotami, serdecznie zapraszam do kontaktu. Z przyjemnością pomogę.